
کاظم هژیرآزاد و نیمقرن تجربه هنری | از رستم و سهراب تا بامداد خمار
بیوگرافی کامل کاظم هژیرآزاد | از «آناهیتا» تا حضور در سریال بامداد خمار
کاظم هژیرآزاد در سریال «بامداد خمار»
سریال «بامداد خمار» که از تازهترین تولیدات تلویزیون ایران در سال ۱۴۰۴ است، بار دیگر شاهد درخشش یکی از هنرمندان باسابقه و محبوب تئاتر و سینما یعنی کاظم هژیرآزاد میباشد. حضور این بازیگر پیشکسوت در کنار نسل جدید بازیگران، نشان از پیوند تجربه و جوانی در آثار تلویزیونی امروز دارد. هژیرآزاد با سالها تجربه در صحنه، تلویزیون و سینما، با نقشی متفاوت در «بامداد خمار» ظاهر شده است و توانسته بار دیگر توانایی خود در ایفای نقشهای عمیق و تأثیرگذار را به نمایش بگذارد.
در ادامه این مطلب، در سایت «سلبریتیها» با ما همراه باشید تا بیوگرافی کامل و مفصل این هنرمند را از تولد تا امروز مرور کنیم.
زندگی شخصی و تحصیلات
تولد و دوران کودکی
کاظم هژیرآزاد در ۱ فروردین ۱۳۲۹ در شهر تهران به دنیا آمد. خانواده او از طبقه متوسط تهرانی بودند و از همان کودکی علاقه زیادی به هنر و موسیقی در او شکل گرفت. او دوران دبیرستان را در رشته فنی گذراند و تا سال دوم هنرستان صنعتی تحصیل کرد.
علاقه به بازیگری و ورود به هنرکده آناهیتا
در تابستان سال ۱۳۴۸، زمانی که در سال آخر دبیرستان بود، تصمیم گرفت مسیر زندگیاش را تغییر دهد و به دنیای بازیگری قدم بگذارد. او به هنرکده آزاد هنرپیشگی آناهیتا رفت و زیر نظر استاد مصطفی اسکویی آموزش دید. در این دوره، شیوهٔ بازیگری استانیسلافسکی را بهصورت آکادمیک فرا گرفت؛ سیستمی که پایه و اساس بازیگری در جهان مدرن بهشمار میرود.
آغاز فعالیت حرفهای در تئاتر
پس از طی دورههای آموزشی، او با گروه آناهیتا در چندین نمایش صحنهای و تلهتئاتر شرکت کرد. در همین دوران بود که استعداد، تمرکز و قدرت بیان او باعث شد تا مورد توجه کارگردانان تئاتر قرار گیرد. او در مصاحبهای گفته است که «بازیگری را نه برای شهرت، بلکه برای کشف درونیات انسان انتخاب کردهام».
آغاز فعالیت در تلویزیون و سینما
نخستین تجربه تلویزیونی
در سال ۱۳۵۰، کاظم هژیرآزاد در ۲۱ سالگی، با حضور در سریال سه قسمتی «رستم و سهراب» به کارگردانی مصطفی اسکویی، برای نخستینبار جلوی دوربین رفت. این اثر، نخستین و آخرین تجربه او در تلویزیون قبل از انقلاب بود.
بازگشت به تلویزیون پس از انقلاب
او پس از چند سال دوری از دوربین، در سال ۱۳۶۴ با مجموعه «هوای تازه» دوباره به تلویزیون بازگشت. این بازگشت آغازی بود برای دههها حضور مستمر و پربار او در آثار تلویزیونی.
ورود به سینما
سه سال بعد، در سال ۱۳۶۷، در ۳۸ سالگی، نخستین حضور جدی خود در سینما را با فیلم «تحفهها» به کارگردانی ابراهیم وحیدزاده تجربه کرد. این فیلم نقطه عطفی در مسیر حرفهای او بود و باعث شد تا نگاه فیلمسازان زیادی به سوی او جلب شود.
آثار سینمایی شاخص کاظم هژیرآزاد
از دهه شصت تا امروز
در طول بیش از پنج دهه فعالیت، هژیرآزاد در دهها فیلم سینمایی ایفای نقش کرده است که از میان آنها میتوان به آثار مهمی چون:
- تحفهها (۱۳۶۶) – ابراهیم وحیدزاده
- آبادانیها (۱۳۷۱) – کیانوش عیاری
- قافله (۱۳۷۱) – مجید جوانمرد
- شاهین طلایی (۱۳۷۲) – قدرتالله صلحمیرزایی
- به نام پدر (۱۳۸۴) – ابراهیم حاتمیکیا
- خرس (۱۳۹۰) – خسرو معصومی
- زندگی خصوصی (۱۳۹۰) – محمدحسین فرحبخش
- آبی روشن (۱۴۰۲) – بابک خواجهپاشا
او همیشه سعی کرده است در هر نقش، وجه تازهای از شخصیت انسان را به نمایش بگذارد؛ چه در قالب نقشهای جدی و درام، چه در قالب نقشهای اجتماعی یا حتی طنز.
حضور در مجموعههای تلویزیونی
از «رستم و سهراب» تا «زخم کاری»
کارنامه تلویزیونی کاظم هژیرآزاد فهرستی بلند از آثار ماندگار است. او در دهههای ۶۰، ۷۰، ۸۰ و ۹۰ در بیش از ۶۰ مجموعه حضور داشته است. برخی از مهمترین آثار او عبارتاند از:
- هوای تازه (۱۳۶۴)
- سایه همسایه (۱۳۶۴)
- آلبوم خانوادگی (۱۳۶۹)
- تنهاترین سردار (۱۳۷۳)
- ولایت عشق (۱۳۷۶)
- مسافر ری (۱۳۷۹)
- مختارنامه (۱۳۸۳–۱۳۸۹)
- دندون طلا (۱۳۹۴)
- زخم کاری (۱۴۰۰)
- بیهمگان (۱۴۰۱)
- رحیل (۱۴۰۲)
- بامداد خمار (۱۴۰۴)
او با حضور در مجموعههای تاریخی و مذهبی مانند مختارنامه و ولایت عشق، ثابت کرد که در اجرای نقشهای سنگین تاریخی نیز مهارت ویژهای دارد.
فعالیت در تئاتر و نویسندگی
تئاتر، خانه اول هنر
کاظم هژیرآزاد همیشه تئاتر را خانه اصلی خود میداند. پس از جدایی از گروه آناهیتا در سال ۱۳۶۱، او بهصورت آزاد با گروههای مختلف تهرانی همکاری کرد و در دهها نمایش به ایفای نقش پرداخت.
نویسندگی و نقد تئاتر
هژیرآزاد علاوه بر بازیگری، دستی هم در نویسندگی دارد. او تاکنون دو تکپردهای نوشته است:
- «سوسنگرد» (با موضوع جنگ تحمیلی)
- نمایشی درباره پشت صحنه تئاتر
همچنین یک مجموعه داستان به نام «کیف» از او منتشر شده است. او در سالهای اخیر، مقالاتی در زمینه نقد تئاتر و مسائل صنفی هنرمندان در مطبوعات منتشر کرده است.
زندگی شخصی و خانواده
ازدواج و فرزندان
کاظم هژیرآزاد سالها پیش با خانم زویا امامی ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دو پسر به نامهای آرش و آرمان بود. آرش موزیسین و مدرس پیانو است و آرمان، نوازنده تار و سهتار بود که متأسفانه بر اثر بیماری کرونا درگذشت. این اتفاق غمانگیز تأثیر عمیقی بر روحیه او گذاشت، اما همچنان با عشق به هنر ادامه میدهد.
دیدگاههای هنری کاظم هژیرآزاد
درباره نقشهای کمدی و جدی
او در مصاحبهای گفته است:
«از همان ابتدا نقشهای جدی به من دادند، اما من نقشهای کمدی را هم بسیار دوست دارم. باید در این مسیر خودم را بیشتر بیازمایم.»
نگاه به حرفه بازیگری
هژیرآزاد معتقد است بازیگر باید همیشه در حال رشد باشد. او میگوید:
«هنرمند مثل شاعر و نویسنده است؛ اگر در جستوجو نباشد، میمیرد. من هنوز احساس میکنم در میانه راه هستم.»
عضویت در خانه تئاتر و فعالیت صنفی
کاظم هژیرآزاد هماکنون عضو هیئت مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر و همچنین عضو هیئت مدیره خانه تئاتر ایران است. او یکی از فعالترین چهرهها در زمینه حمایت از حقوق صنفی بازیگران و ارتقای جایگاه تئاتر در جامعه به شمار میرود.
🎥 فیلمهای سینمایی کاظم هژیرآزاد
| ردیف | نام فیلم | سال تولید | کارگردان |
|---|---|---|---|
| ۱ | تحفهها | ۱۳۶۶ | ابراهیم وحیدزاده |
| ۲ | آبادانیها | ۱۳۷۱ | کیانوش عیاری |
| ۳ | مجسمه | ۱۳۷۱ | ابراهیم وحیدزاده |
| ۴ | قافله | ۱۳۷۱ | مجید جوانمرد |
| ۵ | شاهین طلایی | ۱۳۷۲ | قدرتالله صلحمیرزایی |
| ۶ | نیش | ۱۳۷۳ | همایون اسعدیان |
| ۷ | هدف | ۱۳۷۳ | بهرام کاظمی |
| ۸ | گروگان | ۱۳۷۴ | اصغر هاشمی |
| ۹ | در سرزمینی دیگر | ۱۳۷۵ | مجید جوانمرد |
| ۱۰ | عقرب | ۱۳۷۵ | بهروز افخمی |
| ۱۱ | شب روباه | ۱۳۷۵ | همایون اسعدیان |
| ۱۲ | تکیه بر باد | ۱۳۷۸ | داریوش فرهنگ |
| ۱۳ | مسافر ری | ۱۳۷۹ | داوود میرباقری |
| ۱۴ | شاه خاموش | ۱۳۸۲ | همایون شهنواز |
| ۱۵ | به نام پدر | ۱۳۸۴ | ابراهیم حاتمیکیا |
| ۱۶ | خرس | ۱۳۹۰ | خسرو معصومی |
| ۱۷ | زندگی خصوصی | ۱۳۹۰ | محمدحسین فرحبخش |
| ۱۸ | یوسف هور | ۱۳۹۱ | علیاصغر شادروان |
| ۱۹ | مرگنامه سهراب | ۱۳۹۶ | فرشاد احمدی دستگردی |
| ۲۰ | آبی روشن | ۱۴۰۲ | بابک خواجهپاشا |
📺 مجموعههای تلویزیونی و تلهتئاترهای کاظم هژیرآزاد
| ردیف | نام اثر | سال یا بازه پخش | توضیحات |
|---|---|---|---|
| ۱ | رستم و سهراب | ۱۳۵۰ | نخستین تجربه تلویزیونی پیش از انقلاب |
| ۲ | هوای تازه | ۱۳۶۴ | بازگشت به تلویزیون پس از انقلاب |
| ۳ | سایه همسایه | ۱۳۶۴ | |
| ۴ | دلاوران کازبا | ۱۳۶۵ و ۱۳۶۷ | دو اپیزود مختلف |
| ۵ | اذان بیوقت | ۱۳۶۷ | |
| ۶ | حکایتی از قابوسنامه | ۱۳۶۷ | |
| ۷ | قلب من در کوهساران | ۱۳۶۷ | |
| ۸ | آلبوم خانوادگی | ۱۳۶۹ | اپیزودهای «غرب وحشی» و «اسمیت میمیرد» |
| ۹ | دهمین مظلوم | ۱۳۶۹ | |
| ۱۰ | مدالی برای ویلی | ۱۳۷۰ | |
| ۱۱ | آینه – اپیزود «طبل تو خالی» | ۱۳۷۰ | |
| ۱۲ | استپان | ۱۳۷۲ | |
| ۱۳ | طنز شبانه | ۱۳۷۳ | |
| ۱۴ | تنهاترین سردار | ۱۳۷۳ | تاریخی – مذهبی |
| ۱۵ | تلهتئاتر معمای یک قتل | ۱۳۷۳ | |
| ۱۶ | چهار فصل (از مجموعه رابطه) | ۱۳۷۴ | |
| ۱۷ | وکلای جوان | ۱۳۷۴ | |
| ۱۸ | در انتظار صبح | ۱۳۷۵ | برونمرزی |
| ۱۹ | دومین انفجار | ۱۳۷۵ | |
| ۲۰ | شب روباه (سریال) | ۱۳۷۵ | اقتباس از فیلم سینمایی |
| ۲۱ | تلهموش | ۱۳۷۶ | |
| ۲۲ | قضیه اوپنهایمر | ۱۳۷۶ | |
| ۲۳ | در منطقه جنگی | ۱۳۷۶ | |
| ۲۴ | مهرهها | ۱۳۷۷ | |
| ۲۵ | مجتمع مسکونی فرخ و فرج | ۱۳۷۷ | طنز اجتماعی |
| ۲۶ | استنطاق | ۱۳۷۷ | |
| ۲۷ | رستم و سهراب (نسخه جدید) | ۱۳۷۸ | بازسازی |
| ۲۸ | زیر پودر گریم (قصههای شهرک) | ۱۳۷۸ | |
| ۲۹ | رستم (قصههای شهرک) | ۱۳۷۹ | |
| ۳۰ | ولایت عشق | ۱۳۷۶–۱۳۷۹ | تاریخی – مذهبی |
| ۳۱ | مسافر ری (سریال) | ۱۳۷۹ | همزمان با نسخه سینمایی |
| ۳۲ | صدایم کن | ۱۳۷۹ | |
| ۳۳ | چراغ جادو | ۱۳۷۹ | |
| ۳۴ | نیستان | ۱۳۷۹ | |
| ۳۵ | خسته نباشید | ۱۳۷۹ | طنز تلویزیونی |
| ۳۶ | دردسرهای طلایی | ۱۳۸۰ | |
| ۳۷ | شاه خاموش (روزهای بیادماندنی) | ۱۳۸۱ | تاریخی |
| ۳۸ | تلهتئاتر یونانیان | ۱۳۸۲ | |
| ۳۹ | بچههای خیابان | ۱۳۸۲ | |
| ۴۰ | تلهتئاتر کالیگولا | ۱۳۸۲ | اقتباس از آلبر کامو |
| ۴۱ | چرخدنده (تلهتئاتر) | ۱۳۸۴ | |
| ۴۲ | به مناسبت محرم | ۱۳۸۳ | مناسبتی |
| ۴۳ | تا غروب | ۱۳۸۳ | |
| ۴۴ | مختارنامه | ۱۳۸۳–۱۳۸۹ | نقش ماندگار |
| ۴۵ | پایان نمایش | ۱۳۸۴ | |
| ۴۶ | شاهزاده شهرآلان | ۱۳۸۴ | |
| ۴۷ | یک مشت پر عقاب | ۱۳۸۴ | |
| ۴۸ | روزهای سیاهتر از شب | ۱۳۸۵ | |
| ۴۹ | جاده آسمان (تلهفیلم) | ۱۳۸۶ | |
| ۵۰ | قاضی و آدمکش (تلهفیلم) | ۱۳۸۷ | |
| ۵۱ | چهار سوی خاطره | ۱۳۸۷ | |
| ۵۲ | تاوان | ۱۳۸۸ | |
| ۵۳ | مرد خاک (تلهفیلم) | ۱۳۸۹ | |
| ۵۴ | همه افتادگان (تلهفیلم) | ۱۳۸۹ | |
| ۵۵ | حسرت (تلهفیلم) | ۱۳۹۰ | |
| ۵۶ | دم بافته (تلهفیلم) | ۱۳۹۰ | |
| ۵۷ | دارکوب (تلهفیلم) | ۱۳۹۰ | |
| ۵۸ | بالهای خیس | ۱۳۹۰ | |
| ۵۹ | نرجس خاتون (تلهتئاتر) | ۱۳۹۰ | مذهبی |
| ۶۰ | یلدا | ۱۳۹۱ | |
| ۶۱ | هوش سیاه ۲ | ۱۳۹۱–۱۳۹۲ | پلیسی – اکشن |
| ۶۲ | شرطی برای زندگی (شاید برای شما هم اتفاق بیفتد) | ۱۳۹۲ | |
| ۶۳ | جلالالدین | ۱۳۹۱–۱۳۹۳ | تاریخی |
| ۶۴ | دندون طلا | ۱۳۹۴ | بهرام بهرامیان |
| ۶۵ | معمای شاه | ۱۳۹۴ | محمدرضا ورزی |
| ۶۶ | آخرین فرستاده | ۱۳۹۴ | |
| ۶۷ | کشیک قلب | ۱۳۹۵ | |
| ۶۸ | روزنه آبی | ۱۳۹۵ | |
| ۶۹ | روزهای بیقراری ۲ | ۱۳۹۸ | |
| ۷۰ | آچمز | ۱۳۹۸ | |
| ۷۱ | بانوی سردار | ۱۳۹۸ | |
| ۷۲ | وقت صبح | ۱۳۹۸ | |
| ۷۳ | پناه آخر | ۱۳۹۸ | |
| ۷۴ | مثل هیچکس نبود | ۱۳۹۹ | |
| ۷۵ | ایل دا | ۱۳۹۹ | |
| ۷۶ | زخم کاری (فصل اول) | ۱۴۰۰ | محمدحسین مهدویان |
| ۷۷ | آناهیتا | ۱۴۰۰ | |
| ۷۸ | بینشان | ۱۴۰۱ | |
| ۷۹ | بیهمگان | ۱۴۰۱ | |
| ۸۰ | تمام رخ | ۱۴۰۱ | |
| ۸۱ | بازپرس | ۱۴۰۲ | |
| ۸۲ | رحیل | ۱۴۰۲ | |
| ۸۳ | رخنه | ۱۴۰۳ | |
| ۸۴ | در انتهای شب | ۱۴۰۳ | |
| ۸۵ | زخم کاری: مجازات | ۱۴۰۳ | فصل دوم زخم کاری |
| ۸۶ | دیو و ماه پیشونی | ۱۴۰۳ | فانتزی – تاریخی |
| ۸۷ | بامداد خمار | ۱۴۰۴ | تازهترین اثر تلویزیونی |
🎭 آثار تئاتری کاظم هژیرآزاد
کاظم هژیرآزاد از پایهگذاران نسل دوم بازیگران مدرن تئاتر ایران است که از دهه ۱۳۴۰ با گروه تئاتر «آناهیتا» فعالیت خود را آغاز کرد. او در طول بیش از پنج دهه، در دهها نمایش شاخص نقشآفرینی کرده و علاوه بر بازی، در زمینهی آموزش و کارگردانی نیز فعال بوده است.
حضور او بر صحنههای مهمی چون تماشاخانه سنگلج، تالار وحدت و تئاتر شهر باعث شده تا نامش در میان بازیگران جدی و تأثیرگذار این عرصه ثبت شود.
برخی از مهمترین نمایشهایی که کاظم هژیرآزاد در آنها بازی کرده یا کارگردانی داشته، عبارتاند از:
- خندیدن زیر مشت و لگد – نویسنده و کارگردان: حسین پارسایی (از آثار شاخص دهه ۷۰)
- آرش – به کارگردانی بهرام بیضایی
- چوب بدستان ورزیل – به کارگردانی حمید امجد
- در مصر برف نمیبارد – به کارگردانی محمود استادمحمد
- ریچارد سوم – اقتباس از ویلیام شکسپیر، کارگردان: داوود رشیدی
- معرکه در معرکه – اثر داوود میرباقری
- میراث – نوشتهی بهرام بیضایی
- سیاوشخوانی – اثر اسماعیل خلج
- خانه برناردا آلبا – به کارگردانی رویا تیموریان
- بازی استریندبرگ – ترجمه و کارگردانی زندهیاد حمید سمندریان
🎭 هژیرآزاد در کنار نقشآفرینیهای خود، همواره نگاه اندیشمندانهای به تئاتر داشته و در گفتوگوهایش از تئاتر بهعنوان «محل تمرین انسانیت» یاد کرده است.
کاظم هژیرآزاد با بیش از پنج دهه حضور در صحنه، تلویزیون و سینما، یکی از چهرههای تأثیرگذار هنر ایران است. او در کنار ایفای نقشهای متعدد، همیشه دغدغه ارتقای کیفیت بازیگری و تئاتر را داشته و نسلهای جوان بسیاری را با تجربه و بینش خود راهنمایی کرده است. حضور اخیر او در سریال بامداد خمار (۱۴۰۴) یادآور تداوم مسیر هنرمندی است که هرگز از حرکت و تلاش دست نکشیده است.



















